فکر های بزرگ جیب های خالی

فکرهای بزرگ برای پر کردن جیب های خالی

فکر های بزرگ جیب های خالی

فکرهای بزرگ برای پر کردن جیب های خالی

کوتوله‌های فکری(۱)

انسان‌های ‌بزرگ، دارای فکرهای بزرگ هستند و کارهای بزرگ انجام می‌دهند. آنان دارای افکار متعالی و مقدسی هستند و هرگز مأیوس و ناامید نمی‌شوند. در لغت‌نامه‌ی زندگی آنان، کلمه‌های «غیرممکن»، «نمی‌توانم»، «نمی‌شود»، «امکانات ندارم»، «خسته‌ام» و... مفهومی ندارد. آنان هر لحظه با شتابی ارزشمند، در حال حرکت و خلق افکاری جدید می‌باشند و با انگیزه‌ای بالا به‌سمت موفقیت و پیروزی حرکت می‌کنند. آنان دارای اندیشه‌ و احساسی زیبا هستند و این زیبایی و طراوت را به محیط اطراف خود نیز هدیه می‌دهند اما در نقطه‌ی مقابل این انسان‌های فهیم، افرادی هستند که دارای افکار محدود و کوچکی می‌باشند و به‌طو‌ر دائم در دنیای ناامیدی و یأس زندگی می‌کنند. آنان همیشه در عرصه‌ی زندگی به‌دنبال مقصر و متهم می‌گردند تا گناه شکست‌ها و ناکامی‌های خود را به گردن دیگران بیندازند. این افراد، دیگران را نیز خسته می‌کنند و با انرژی‌های منفی، محیط اطراف را مسموم می‌کنند و همیشه از «غیرممکن بودن» و «نتوانستن» حرف می‌زنند. این افراد که به آنان به‌اصطلاح «کوتوله‌های فکری» می‌گویند، دارای ویژگی‌هایی هستند که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

 

- آینده‌نگر نیستند:

کوتوله‌های فکری، به‌طور دائم در گذشته سیر می‌کنند و بر ناکامی‌های گذشته تمرکز می‌کنند. آنان برنامه‌ای برای آینده ندارند و نمی‌دانند که چگونه به اهداف‌شان در زندگی دست‌یابند. چه‌قدر زیبا پیامبر اکرم(ص) فرمودند که: «آینده‌نگری، نیمی از معیشت است.» افراد کوته‌فکر چون تصویری از آینده در ذهن خود ندارند، اکنونِ خود را نیز مخدوش می‌کنند و در مسائل روزمره‌ی خود نیز دچار سردرگمی و پوچی می‌شوند. آینده، به افرادی تعلق دارد که می‌دانند هم‌اکنون چگونه منتظر بنشینند و چه اقدامی را انجام دهند. کوتوله‌های فکری، اعتقادی به برنامه و نظم ندارند و همیشه با نگاهی منفی و انتقادی، به اطراف می‌نگرند و زندگی خود را تبدیل به زندگی پر از اضطراب و استرس می‌کنند‌ درحالی‌که انسانی‌های هدفمند و موفق، با اندیشه‌ای متعالی، به خلق آینده می‌پردازند و همواره با امیدی سراسر از عشق و مهربانی، به پیرامون خود می‌نگرند.

هرکه اول بنگرد پایان کار        اندر آخر او نگردد شرمسار  «مولوی»

 

- از موفقیت دیگران ناراحت می‌شوند:

کوتوله‌های فکری، از موفقیت دیگران، دچار نگرانی‌ و ناراحتی می‌شوند و چون خود همت بالایی ندارند، با حسادت و تنگ‌نظری سعی‌می‌کنند‌ پیروزی‌های دیگران را مخدوش کنند.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «حسد‌بردن به خوشبختی دوستان، نشانه‌ی کوتاهی همت است.» انسانی‌هایی که دارای همتی بلند هستند، همیشه با سعی و تلاش، به‌سمت اهداف‌شان حرکت کرده و از تجربه‌های دیگران نیز استفاده می‌کنند. اصولاً حسد‌ورزیدن، علامت بارز بی‌لیاقتی است و افرا‌دی که شایستگی رسیدن به موفقیت و پیروزی را ندارند، نسبت به موفقیت‌های دیگران حسودی می‌کنند. آدم‌های دارای فکرهای کوچک، همیشه نگران‌اند که دیگران موقعیت بهتری پیدا کنند اما انسان‌های هوشمند و موفق، در عرصه‌ی زندگی همیشه برنده‌-‌برنده فکر می‌کنند و موفقیت رقیبان را الگوی خود قرارمی‌دهند و از صمیم قلب، آنان را دوست می‌دارند.    

حسد را سوی جان و دل مده بار     که حاسد را نباشد هیچ مقدار            «ناصرخسرو»

 

- زیاد دروغ ‌می‌گویند:

کوتوله‌های فکری، اهل دروغ و نیرنگ هستند و فکر می‌کنند با دروغ، می‌توانند جایگاه خود را ارتقاء دهند. دروغ، ریشه‌ی بسیاری از بدی‌ها و زشتی‌ها می‌باشد و انسان را به تباهی و نابودی می‌کشاند. امام هادی(ع) می‌فرمایند: «تمام بدی‌ها، در اطاقی است که کلید آن اطاق، دروغ است.» دروغگو، دارای ذهنی مشوش و مضطرب می‌باشد و برای گمراه کردن افکار دیگران، همیشه دروغ می‌گوید و ذهن اطرافیان را نسبت به دیگران تغییر می‌دهد. البته عمر اعتباری دروغگو، بسیار کوتاه می‌باشد و ممکن است چند صباحی به خواسته‌های شیطانی خود برسد اما این زمان، خیلی طولانی نیست. در مرداب دروغ، غیر از ماهی‌های مرده، چیز دیگری شناور نیست و انسان‌های کوته‌فکر، اعتبار و هویت اجتماعی خود را با این اقدام زیر سؤال می‌برند. انسان‌های بزرگ همیشه با صداقت و راستی با دیگران روبه‌رو می‌شوند و می‌دانند که صداقت، کلید همه‌ی زیبایی‌ها و خوبی‌هاست.

 

- افراد تنبلی هستند:

کوتوله‌های فکری، آدم‌های بی‌اراده و تنبلی هستند و فکرهای خود را همیشه به آینده موکول می‌کنند. به‌طور معمول اشخاصی که هرگز وقت ندارند، آن‌هایی هستند که کمتر کار می‌کنند و با جمله‌ی «وقت ندارم» خود را برای انجام ندادن کارهای بزرگ، توجیه می‌کنند. ‌انسان‌هایی که دارای پشتکار باشند، به همه‌ی خواسته‌های معقول خود می‌رسند و ‌به‌قول ناپلئون: «دنیا ازآنِ کسانی است که حرارت و انرژی دارند.» کوتوله‌های فکری همیشه با تنبلی و بی‌حوصلگی، کارهای خود را یا انجام نمی‌دهند و یا اگر انجام می‌دهند هم آن را به بدترین شکل ممکن به پایان می‌رسانند. دیل کارنگی می‌گوید: «بدبختی آدم‌ها از جهل نیست، از تنبلی است.» انسان‌های موفق همیشه اهل عمل و اقدام هستند و با بهانه‌ی بی‌حوصلگی، کارهای خود را به‌تعویق نمی‌اندازند و با اراده‌ای محکم، مسیر خود را طی می‌کنند.

همت بلند دار که مردان روزگار         از همت بلند به‌جایی رسیده‌اند          «سعدی»

 

- خود را بزرگ نشان می‌دهند:

کوتوله‌های فکری، انسان‌هایی با افکار کوچک و پست هستند اما سعی‌می‌کنند در افکار عمومی، خود را بزرگ نشان دهند و انسان‌هایی دارای فهم و شعور معرفی نمایند. آنان به‌طور معمول، افکار دیگران را قبول ندارند و خود را برتر و بهتر از دیگران می‌دانند و دارای غرور کاذب و خنده‌داری هستند. افرادی‌که دارای غرور هستند، حاضرند گم شوند اما راه را از کسی نپرسند. این افراد، دارای محبوبیت اجتماعی نیستند و اطرافیان، آنان را دوست ندارند. همیشه این مَثَل ایرانی یادمان باشد که «ابر پرصدا، باران ندارد.» انسان‌هایی به موفقیت و پیروزی می‌رسند که دارای فروتنی و تواضعی ارزشمند باشند و همیشه به افکار دیگران احترام بگذارند. انسان‌های فهیم و موفق، هرگز دچار غرور نمی‌شوند و به‌دنبال بزرگ‌نمایی و فریفتن دیگران نیستند و یادمان باشد که غرور، روشن‌ترین نشانه‌ی حماقت و نادانی است.  

 

مهندس سیدحسین میرباقری

مدرس تکنیک‌های موفقیت در زندگی

نظرات 1 + ارسال نظر
مهراب دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:14 ب.ظ http://mehrab.blogsky.com

سلام دوست من

به وب من هم سر بزن تا بتوانم بیشتر از شما یاد بگیرم

واگر موافق بودی تبادل لینک کنیم

اسم لینکتون را برای من بزارین متشکرم

منتظر جواب شما هستم ..

موفق و پیروز باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد